سئوی منفی Negative SEO چیست؟
تکنیکی است که رقیب شما با استفاده از آن رتبه سایت شما را کاهش داده و باعث می شوند گوگل شما را جریمه کند.سئوی منفی فعالیتی خارجی است که باعث می شود سایت شما در نظر گوگل اهمیت کمتری پیدا کند.
زمانی که گوگل «الگوریتم پنگوئن» را در آوریل سال 2012 (فروردین 1391) معرفی کرد. لینکها اهمیت ویژه ایی پیدا کردند و گوگل سایتهایی را که به خرید و فروش لینک می پرداختند را جریمه کرد.
گوگل در صحبت های خود نسبت به سئوی منفی بسیار محتاط است و تا جایی که بتواند وجود آن را نفی میکند. در گوگل صفحه ای وجود دارد که قوانین اصلی خود را معرفی کرده است، تا قبل از سال 2003 در جمله ای نوشته شده بود “هیچ راهی وجود ندارد که رقیب شما جایگاهتان را در گوگل به خطر بیاندازد یا شما را از ایندکس خارج کند.
ولی در ژانویه 2003 یک عبارت “تقریبا” به ابتدای این جمله اضافه شد که از اولین نشانه های سئوی منفی در اینترنت می باشد.
در آن زمان برای سئوی منفی، بیشتر از طریق دستکاری فایل robots.txt و یا هک کردن سایت ها مشکلاتی ایجاد میکردند.
گوگل با ارائه ابزار جدید خود به نام Disavow links نسبت به این تهدید خطرناک واکنش نشان داد و وبمسترها را در محافظت از سایت هایشان کمک کرد.
مت کاتس در سال 2007 در مصاحبه ای با Forbes اعلام کرد که بیشتر سایت ها نیازی به استفاده از این ابزار نخواهند داشت ولی کسانی که وابستگی مالی زیادی به اینترنت و سایت خود دارند باید از هر روشی برای نگهداری آن استفاده کنند. در این زمان سئوی منفی کم کم به رسمیت شناخته شده بود و سایت های گوناگونی بدون آنکه دلیل شکست خود را بدانند با افت ناگهانی جایگاه در نتایج گوگل مواجه میشدند.
امروزه قابلیت «تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت» (Backlink Audit) به بخش جدایی ناپذیر سئو تبدیل شده است.یعنی همانطور که وبمسترها با استفاده از تکنیک های مختلف سئو به دنبال ارتقاء ارزش و اعتبار سایت نزد جستجوگرهای اینترنتی – و در راس آنها گوگل هستند – بر می آیند، باید به طور مرتب وضعیت بک لینک های سایت را نیز رصد کنند و لینک های کم کیفیت یا اسپم را شناسایی نموده و آنها را سریعاً از طریق Disavow tool به گوگل اطلاع دهند.
تشخیص سئوی منفی
ابزارهای گوگل مانند گوگل وبمستر بسیار کمک می کند تا تشخیص دهید سایت شما دچار سئوی منفی شده یا نه.
نمونه ایی از این نشانه ها:
- لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی.
- دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و غیره. همه ی این لینک ها غیرطبیعی نیستند ولی برای یک سایت ایرانی دریافت بک لینک زیاد از این گونه آدرس ها کاملا غیرطبیعی خواهد بود.
- تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیر مرتبط و گوناگون.
- لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص، بعنوان مثال در عبارتی مشخص لینک سایت شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه ی صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشد.
- دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها.
راههای جلوگیری از سئوی منفی
- ایمیل:
از سرویس دریافت ایمیل گوگل وبمستر تولز استفاده کنید و همچنین اطلاعات خود را در بینگ وبمستر تولز به روز رسانی کنید تا در هنگام دریافت پیغامی آن را دریافت کنید.توصیه ما به شما این است که بر روی حالت هفنگی ( Weekly ) قرار بدهید اما حالت های ماهانه و روزانه هم خوب هستند. - گوگل
الف) برای نام سایت خود اخطار ( Alert ) قرار دهید.
ب) برای آدرس سایت اخطار قرار دهید.
ج) برای کلماتی که ممکن است از طریق آنها سایت شما صدمه ببیند اخطار قرار دهید.این کار را به صورت site:yourdomain.com keyword انجام دهید. - گوگل آنالیتیکز:
از طریق این آموزش برای گوگل انالیتیکز اخطار تنظیم کنید.اخطار را در بخش های زیر تنظیم کنید:
الف) افت ناگهانی و شدید آمار بازدید
ب) افزایش میزان Bounce Rate - بررسی سایت:
سایت خود را در بازه های زمانی متفاوت مورد بررسی قرار دهید.و چک کنید که ایا سایت شما افت شدید داشته و یا حتی از نتایج به طور کل حذف شده اید یا نه. - ردیابی لینک ها:
لینک های ارسال شده به وبسایتتان را از طریق سایت هایی مانند Open Site Explorer یا AHREF’s مورد بررسی قرار دهید.فاکتورعای لینک ها را مورد بررسی قرار دهید مقصود ما از فاکتورها نکاتی است مانند Authority که تاثیر مستقیم در سایت شما دارند.اگر تغییر شدید و قابل بررسی ای در لینک ها و فاکتورهای مورد بررسی دیدید دقت خود را افزایش دهید. - بررسی لینک های ورودی جدید:
این بخش کمی پیچیده و سخت است.اما زمانی که یاد گرفتید خیلی سریع تر خواهد شد و ما با یکی از تکنیک های Link Building آشنا خواهید شد.وارد پنل گوگل وبمستر تولز و بینگ وبمستر تولز خود بشوید و لیست سایت هایی که به شما لینک داده اند ( Referring domains ) مربوط به ماه های قبل و ماه قبل را دریافت کنید و در کنار هم قرار بدید.آنهایی که ۲ بار آمده اند را حذف کنید و لیست را محدود به سایت هایی کنید که فقط یک بار به شما لینک داده اند.این دسته از لینک ها را برای بررسی موارد عحیب و شک برانگیز مورد بررسی قرار بدهید.همه چیز را مورد بررسی قرار دهید حتی به وبسایت ها سر بزنید و Anchor text و یا مکانی که لینک قرار گرفته اند را مورد بررسی قرار دهید.