چگالی کلمات کلیدی (keyword density) یکی از معیارهای مهم در سئو می باشد چگالی کلمات کلیدی یک صفحه، درصد کلمات کلیدی به باقی کلمات در یک صفحه وب تعریف می شود. در موتورهای جستجوی اولیه، چگالی کلمات کلیدی به عنوان مهمترین عامل جهت مشخص کردن رتبه یک صفحه استفاده می شد ولی در حال حاضر این معیار از اهمیت کمتری برخوردار است زیرا داشتن چگالی زیاد کلمات کلیدی باعث جریمه شدن توسط موتورهای جستجو مخصوصا گوگل خواهد شد و سایت به عنوان اسپمر معرفی می شود.
نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی
لازم به ذکر است که امروز موتورهای جستجو هوشمندتر شدند و آنچه که بیش از همه اهمیت دارد محتوای غنی و مورد توجه کاربران است. چنانچه شاید برخی از ترفندهای سئو مانند چگالی کلمات کلیدی بتواند در بازه کوتاه مدت جواب دهد . اما موتورهای جستجو سریع آنها را شناسایی کرده و باعث افت رتبه سایت خواهد شد . پس همواره کیفیت را نباید فدای کمیت کرد.تمامی این ترفندها باید در جای خود و به شکل صحیح استفاده شوند.همواره توجه داشته باشید که کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با سایت و فعالیت آن را انتخاب کنید تا سایت شما با آن کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو شناخته شود.
در مورد چگالی کلمات کلیدی اختلاف نظر وجود دارد بعضی های اعتقاد دارند که چگالی کلمات کلیدی نباید بیش از 8% باشد و عده ایی دیگر 4% را بهترین عدد اعلام کردند.
ابزارهای مختلفی برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارد که بهترین آن مربوط به خود گوگل است . یکی از توصیه های اصلی برای یافتن کلمات کلیدی استفاده از عبارات توصیفی یا کلمات کلیدی طولاتی است ، به عنوان مثال کلمات کلیدی "آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت " بهتر است از کلمه "سئو" یا "بهینه سازی سایت".