اگر در شبکه های اجتماعی نماد (#) در ابتدای هر کلمه ای قرار گیرد و آن منتشر شود،به آن هشتگ می گویند. به عبارتی ساده تر برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرات درباره موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می رود.
هشتگ ابزاری برای دستهبندی چنین پیامهایی فراهم میکند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعهای از پیامهایی را که شامل آن هستند به دست آورند. عموماً کلیدیترین کلمه مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از کلمه مورد نظر، انجام میشود. در نامگذاری هشتگ میتوانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامتهایی مانند $ یا % غیرمجاز میباشند و به شما اجازه نامگذاری نمیدهند.
هشتگ اولین بار به وسیله توئیتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکه های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فیلکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب و پینترست مورد استفاده قرار گرفت.
به طور کلی می توان مزایای هشتگ را اینگونه برشمرد:
مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه میتوانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد.
با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، میتوانید مطالب گوناگون را مطالعه کنید.
همچنین در جستجوی گوگل میتوانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.
شما می توانید در سایت های hashtags.org و wthashtag.com هشتگ های رایج و پربیننده را مشاهده کرده و اطلاعات بیشتری درخصوص معنی و چگونگی استفاده از آنها کسب کنید.
کلمه هشتگ شده میتواند یک کلمه منحصر به فرد باشد که کسی اصلا از آن اطلاعی نداشته باشد : (#مثلا_این_نوشته) و یا کلمه ای خاص باشد که اخبار روز در مورد آن صحبت میکنند (#جام_جهانی) و یا کلمه ای باشد که شما بدنبال افرادی هستید که علایق و یا دغدغه فکری مشترکی دارید (#قیمت_آیفون)
هشتگ باعث میشود افرادی که به آن کلمه یا حوزه علاقه دارند (بازار هدف) بیشتر با منتشر کننده آن هشتگ در ارتباط باشند.
برای مثال شرکت کوکاکولا حتی برای ابتدایی ترین محتوایی که در شبکه های اجتماعی منتشر میکند حتما از هشتگ های روز استفاده میکند. چرا؟ زیرا افرادی که به دنبال جدیدترین هشتگ ها و اخبار مرتبط با آن هستند حتما محتوای منتشر شده شرکت کوکاکولا را نیز میبینند و این یعنی روزانه بدون صرف هزینه چندین هزار نفر برند کوکاکولا را میبینند.
در شبکه های اجتماعی هشتگ هایی توسط کاربران زیادی استفاده شود به عنوان هشتگ روز انتخاب میشوند و 70% از کاربران شبکه های اجتماعی حتما حداقل بر روی یک هشتگ برتر روز کلیک میکنند. این یعنی افراد بیشتری برند و یا پیام شما را خواهند دید و اگر محتوای شما جذاب باشد (این مطلب را بخوانید) حتما به دوستانشان نیز معرفی خواهند کرد.
هشتگ استفاده های بامزه و جالب دیگر نیز دارد که صرفا برای سرگرمی است اما میتوان از آن نیز استفاده کرد؛ برای مثال : کاربران تولید هشتگ های مشابه و در قالب جمله نا تمام از نقطه نظرات همدیگر بیشتر آشنا میشوند (#به_نظر_من_جام_جهانی و یا #اگرصدمیلیون_تومان_پول_داشتم …)
پدیدهی هشتگ برای تبلیغات، ترویج و هماهنگیهای احتمالی استفاده میشود. سازمانهای بزرگتر تنها روی یک هشتگ، یا تعداد کمی از آنها تمرکز میکنند. با این حال، برخی افراد و سازمانها تعداد زیادی از هشتگها را به کار میگیرند تا بر طیف گستردهای از مفاهیم موردعلاقهشان تأکید کنند. تصمیمگیری در مورد اختصاصی کردن هشتگها یا ترویج یک طیف، بستگی به استراتژی بازاریابی کسانی که با آن درگیرند دارند.
از سال 2010، مجموعههای تلویزیونی در کانالهای مختلف تلویزیونی از طریق اشکالات هشتگها «مارک»، خود را تبلیغ میکنند و این به عنوانی ابزاری برای ترویج backchannel از طرف کاربران آنلاین در بحث، قبل، حین و بعد از پخش آن قسمت به کار میروداشکالات هشتگ در هر دو گوشهی صفحهی نمایش ظاهر میشود، یا ممکن است در پایان یک تبلیغ دیده شود (مثلاً یک تصویر متحرک تریلر)
گویندگان از چنین سبکی به منظور انتخاب شاخص پستها برای پخش زنده استفاده میکنند. Chloe Sladden، مدیر مشارکتهای رسانهای Twitter، دو نوع استفاده از فرمت تلویزیون برای هشتگها را تعریف کرد: هشتگهای که برنامههای در حال پخش را معرفی میکند (مانند #SunnyFX) و هشتگها «موقت» و فوری، که توسط شخصیتهای تلویزیونی برای سنجش واکنشهای موضعی بینندگان در طول پخش صورت میگیرد
نارضایتیها و شکایات کاربران
هشتگها اغلب در رسانههای اجتماعی نرمافزاری توسط مصرفکنندگان، برای شکایت در مورد تجربهی مشتری از خدمات شرکتهای بزرگ، استفاده میشود. اصطلاح «bashtag» برای توصیف شرایطی ایجاد شده که در آن هشتگ یک شرکت رسانههای اجتماعی، برای انتقاد از آن یا توصیف خدمات ضعیفش به کار میرود.
مثلاً، در ژانویهی 2010، McDonald هشتگ #McDStories را ایجاد کرد تا مشتریان بتوانند تجربیات مثبت خود را در مورد این رستورانهای زنجیرهای به اشتراک بگذارند. فعالیتهای بازاریابی تنها دو ساعت بعد از اینکه McDonald شکایتهای متعددی را به جای تجربیات مثبت موردانتظار دریافت کرد، لغو شدند.
چطور میشه از هشتگ پول ساخت؟
شرکت Airbnb توانست با استفاده از هشتگ در سال 2013 کاری کند که نزدیک به 2 میلیون نفر نرم افزار اندرویدشان را دانلود کنند.
شرکت اپل (Apple) از طریق هشتگ (#Iphon5) توانست 64% از حجم فروش تلفن همراه Iphone5 خود را مدیون هشتگ ها در شبکه های اجتماعی شود.
ساکنین شهر Kessab در سوریه توانستند حملات گروهک های تروریسی را که به این شهر حمله کرده بودند با کمک هشتگ (#SaveKessab) پیام شان را به گوش جهانیان برسانند، این هشتگ چنان بازتابی داشت که از چندین کشور اعلام کمک شد.
تقریبا 90% خوانندگان دنیای موسیقی که به قدرت شبکه های اجتماعی پی برده اند فروش آلبوم هایشان را مدیون هشتگ ها نام آلبومشان هستند که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود.
کارآفرینان جوان و موسس NastyGal توانستند با کمک هشتگ کسب و کار کوچکشان را چنان توسعه دهند که بعد از 3 سال تبدیل به یکی از شرکت های صاحب نام مد و فشن شد.
و …
وبسایتهایی که از هشتگ پشتیبانی میکنند:
نرمافزارهای پراکنده و شبکههای اجتماعی
تمام وبسایتهای رسانههای Gawker
FriendFeed (از سال ۲۰۰۹)
Facebook (از ژوئیه ۲۰۱۳)
Google+
Instagram
Orkut
Pinterest
Sina Weibo
Tout
Tumber
Twitter (از سال ۲۰۰۹)
VK
YouTube ت (۲۰۰۹-۲۰۱۱)
Kickstarter (از سال ۲۰۱۲ ، مورد استفاده در پروژهها)
Fetchnotes (از سال ۲۰۱۲)